Op de trappers met fietsnetwerk West-Vlaanderen

De fietsnetwerkbox West-Vlaanderen

Geluk zit in kleine dingen. En soms gewoon in een klein doosje. Een aantal maanden geleden las ik dat het fietsnetwerk vernieuwd zou worden. Als niet-getraind kaartlezers zijn wij nogal fan van die knooppuntenroutes. Zo raken we altijd weer thuis en dat langs verkeersluwe wegen. En dus schaften we ons de nieuwe kaarten onmiddellijk aan. 

Een fietsnetwerkbox West-Vlaanderen kost 25 euro en bevat 4 kaarten: Brugse Ommeland, Westhoek, Leiestreek en De Kust: goed voor 3.180 km fietsplezier. De vorige box bevatte 6 kaarten (de regio’s waren meer opgedeeld), daardoor had ik niet de indruk dat er zoveel fietskilometers bijgekomen waren. Toch is er 680 extra kilometer toegevoegd aan het nieuwe fietsnetwerk. De nieuwe kaarten zijn iets groter en zijn langs de voor- en achterzijde bedrukt met het fietsnetwerk.

Het grote voordeel van in het midden van West-Vlaanderen te wonen is dat je 3 van de 4 kaarten onmiddellijk kan gebruiken, zonder de fietsen eerst op de auto te bevestigen of op de trein te zetten. Strikt genomen woon ik in de Westhoek, maar rijd ik mijn straat uit dan start het Brugse Ommeland. Fiets ik enkele kilometers in de andere richting, dan kan haal ik beter de fietskaart ‘Leiestreek’ boven. Alle fietskaarten overlappen elkaar een beetje, wat nog zo handig is in gebruik.
Met al dat mooie weer vorig weekend besloten we richting Oost-Vlaanderen te fietsen, naar mijn schoonouders. Het aantal kilometer tussen de knooppunten staat nog steeds goed vermeld, dus je weet perfect aan wat je begint. In ons geval 80 km heen en terug, wel met de elektrische fiets. Bij het uitstippelen van de volgorde van de knooppunten raakten we  al een beetje in de mood voor wat komen moest. Het moederdagcadeau werd op de bagagedrager bevestigd, drinkflessen werden opgevuld. Nog een stevige laag zonnecrème en we waren fietsklaar.

Met de fiets doorheen Wingene

Al die extra fietskilometers, betekent dat ook extra fietsplezier? Is West-Vlaanderen echt zoveel mooie fietsroutes rijker geworden? Bij een eerste vergelijking van de oude en nieuwe kaarten valt op dat het netwerk fijnmaziger is geworden: er zijn duidelijk meer landelijke wegen geselecteerd. Dat zorgt voor meer knooppunten en meer mogelijkheden om een route uit te stippelen. Positief, maar dat betekent natuurlijk niet dat er echt meer straten zijn waar het aangenaam fietsen is.  Zo is het aandeel onverharde wegen op het eerste zicht nauwelijks toegenomen. Jammer, we kunnen alleen maar hopen dat er in de toekomst meer geïnvesteerd wordt in het creëren en onderhouden van ‘echte’ fietspaden.

 

Hoe was onze fietstocht dan? Goed! Ik vond onze route ‘fietsnetwerk’-waardig. Ik schat dat 70% van de route effectief uit kalme plattelandswegen bestond. Hier en daar hadden we eerder het gevoel op een plattelandssnelweg te fietsen, waar auto’s ons haastig voorbij zoefden op weg naar het volgende dorp. Die stukken mag Westtoer van mijn part schrappen bij een volgende editie ;-). Tip: je kan deze stukken enigszins vermijden door geen lange, rechte stukken te selecteren (in ons geval knooppunten 75, 23, 25, tussen Koolskamp en Wingene).

Fietsnetwerk West-Vlaanderen uittesten!
Is de fietsnetwerkbox die 25 euro waard? Absoluut. Zoveel fietsinspiratie voor zo’n prijsje, dat mag je niet laten liggen. Net zoals bij de vorige editie staan picknickplaatsen en horecazaken netjes aangeduid, ideaal als je even op adem wil komen. De kaarten zijn overzichtelijk en handig in gebruik en in de box kan je ze mooi bewaren. Een goed cadeautje voor vaderdag?

Praktisch:

  • De fietsnetwerkbox West-Vlaanderen editie 2016 kost 25 euro .
  • Je kan de box verkrijgen bij de toeristische diensten en onder meer bij Standaard Boekhandel. En via de webshop van de Provincie West-Vlaanderen.
  • Heb je nog de oude editie in de kast staan? Helaas, de fietsknooppunten zijn effectief veranderd van nummer. Met de oude kaarten ben je dus niets meer.

 

 

Related Post

Geef een reactie